CZ SK HU

6 základních tipů, jak vybrat elektrokolo Lapierre, které vám perfektně sedne

V posledních letech prošla elektrokola výrazným vývojem a v České republice zaznamenávají velký boom. Většina světových výrobců jízdních kol dnes nabízí širokou škálu elektrokol, a to jak horských, tak i silničních. Jak ale vybrat to správné a neutratit balík za nevyhovující stroj? Poradíme vám.

 

V jakém terénu budete na elektrokole jezdit?

Při výběru elektrokola se v první řadě zaměřte na to, kde a jak na něm budete jezdit. Pro kratší nenáročné jízdy po městě nebo vesnici je ideální městské elektrokolo. To je rovněž ideální i pro nesportovce a osoby se zdravotním omezením, které ocení snížený rám pro pohodlné nasedání a sesedání z kola. Pro delší vyjížďky a náročnější jezdce doporučujeme vybírat z nabídky krosových či trekingových elektrokol. Ta jsou navržena pro jízdu po zpevněných i nezpevněných stezkách a obvykle jsou vybavena výkonnějšími motory se silnějšími bateriemi. Pro zábavu a i extrémní zátěž v terénu a náročné použití jsou vhodná horská elektrokola (buď celoodpružená kola, nebo modely s přední odpruženou vidlicí).

 

Jaký typ motoru zvolit?

U elektrokol se dnes rozlišují dva typy motorů podle jejich umístění. U levnějších modelů se používá motor v náboji zadního kola, který v sobě kombinuje solidní spolehlivost, výkon a dojezd za rozumnou cenu. Avšak od tohoto konceptu přední výrobci opouštějí hned z několika důvodů: zastaralý koncept elektromotoru, špatné těžiště a horší ovladatelnost. U středových motorů je nabídka výrazně větší, světoví výrobci Bosch, Yamaha, Shimano i Fazua mají ve svém portfoliu několik typů motorů podle hodnoty točivého momentu. Z právního hlediska musí být výkon maximálně 250 W, ovšem točivý moment u nejvýkonnějších motorů je až 80 Nm. U nejmodernějších elektrokol se středovým motorem se dnes používá plně integrovaná rámová baterie, díky níž má kolo ucelenější design a od normálních kol jsou takřka k nerozeznání. Elektrokola se středovými motory Bosch, Shimano, Yamaha a Fazua dnes tvoří špičku na trhu a uspokojí požadavky i těch nejnáročnějších jezdců. 

 

Dříve se u nejlevnějších elektrokol využíval i motor v předním náboji kola, ale kvůli výrazně zhoršeným jízdním vlastnostem se od tohoto řešení upustilo. Za nás jednoznačně vítězí středový motor díky výborným jízdním vlastnostem a sofistikované podpoře šlapání.

 

 

Kolik do elektrokola investovat?

Zásadním kritériem při výběru elektrokola bude zcela jistě také otázka financí. Z našich zkušeností můžeme říci, že slušné elektrokolo lze pořídit od 25 000 Kč. Opravdu kvalitní elektrokola se středovými motory startují na 50 000 Kč. Se zvyšující se cenou dostanete výkonnější motory, kvalitní lithium-iontové články v baterii a samozřejmě lepší tlumiče a ostatní cyklo-komponenty.

 

Je dojezd elektrokola důležitý?

Ano. Dojezd výrazným způsobem ovlivňuje kapacita baterie, výškový profil a typ povrchu trati, hmotnost jezdce, tlak v pneumatikách, ale nejvíce můžete dojezd ovlivnit vy sami zvoleným jízdním režimem – typem asistence. Jízdní režimy se přepínají na řídítkách a určují, jakým výkonem motor aktuálně pomáhá. Není pravda, že se na elektrokole nenadřete. Zaleží jen na vás, jakou zátěž si dopřejete. A podle toho dojedete úměrně daleko. Opět zde platí, jak daleko plánujete na jedno nabití jezdit. Pro dojíždění do práce po městě v okruhu 50 km bohatě postačí 400Wh baterie. Pro vyjížďky v terénu doporučujeme modely s 500Wh baterií, která zajistí pohodlný dojezd i cestách dlouhých okolo 70-90 km.

 

Je rozdíl mezi bateriemi?

I zde se vyplatí sázet na renomované výrobce, kteří osazují své baterie kvalitními lithium-iontovými články. U kvalitní baterie se životnost pohybuje v rozmezí 600 až 1 000 kompletních nabíjecích cyklů. Po této době je baterie sice stále funkční, ale její kapacita už je pouze zhruba na polovině své původní kapacity. Výhodou je, že baterie elektrokol nemají paměťový efekt, takže je můžete nabíjet i po krátké jízdě. Baterii nikdy neskladujte v mrazu. Pokud elektrokolo nebudete delší dobu využívat, je nutné baterii před uskladněním nabít/vybít na 50 – 60 %. Tím maximálně prodloužíte její životnost. V zimním provozu pak chraňte baterii neoprénovým obalem, aby si snáz udržela provozní teplotu.

 

 

Poraďte se s odborníky

Stále tápete, zda jste si vybrali správně? Poraďte se s našimi prodejci elektrokol po celé České republice. Před samotnou koupí nového elektrokola doporučujeme absolvovat krátkou testovací jízdu pod dohledem odborníků. Seznámíte se nejen s kolem, ale především s jeho správným ovládáním.

 

Bonusový tip

Při přepravě chraňte elektrokolo obalem! Ať už si vyberete elektrokolo dražší nebo levnější nevystavujte je dešti a turbulencím, které vznikají na střeše nebo za zádí vašeho auta či karavanu. Drobné kapky vody mohou mít až dvojnásobnou rychlost, než z jakou se pohybuje automobil a na kolo dopadají pod různými úhly. Může tak docházet k pronikání vody a vlhkosti za těsnění elektronických součástek a vymývání maziv z ložisek, tlumičů a ostatních komponentů. V momentě, kdy dorazíte do vaší destinace nebo domů, zjistíte že kolo není plně funkční. Tato užitečna rada neplatí pouze pro elektrokola.

 

Motory pro elektrokola

Na závěr se zaměříme na jednotlivé výrobce středových motorů a specifikaci těch nejpopulárnějších. Nebudeme zacházet do detailů, jako je ideální počet zubů u převodníku, který motor je hlučnější anebo má větší odpor. Samotnou kapitolu bychom museli věnovat displejům a ovládacím prvkům. Ale i zde platí, že výrobci Bosch a Shimano tvoří špičku.

 

Podle nás je nejdůležitější radost z jízdy a inteligentní spínání a vypínání asistence. Projev motoru se dá přirovnat k posilovači řízení ve vašem automobilu. Ani zde nechcete, aby se vám volant při vjezdu do zatáčky splašil anebo v kopci pomáhal se zpožděním. K tomu je nutné, aby motor dostával co nejvíce dat o tom, jak rychle kolo jede, jakým terénem a jak moc do toho jezdec šlape. Na to je třeba hned několik senzorů a sofistikovaný software. Podpora z motoru by měla nastupovat v poměru 1:1 se šlapáním jezdce, jedině pak je jízda intuitivní, plynulá a radost z ní zaručená.

 

Označení motoru BOSCH SHIMANO YAMAHA FAZUA BROSE BAFANG FLYON
Performance CX Active Line Plus E8000 E6100 PW-X PW-SE FAZUA Drive S Mag Drive T Maxdrive Flyon TQ HPR120S
Kroutící moment 75 Nm 50 Nm 70 Nm 60 Nm 80 Nm 70 Nm 60 Nm 90 Nm 90 Nm 70 - 80 Nm 120 Nm
Max. kapacita baterie 500 Wh 500 Wh 504 Wh 418 Wh/504 Wh 500 Wh 500 Wh 250 Wh dle výrobce kol dle výrobce kol 468 Wh/576 Wh 630 Wh
Max. podpora jezdce 300 % 270 % 300 % 250 % výrobce neuvádní výrobce neuvádí výrobce neuvádí 410 % 380 % výrobce neuvádí výrobce neuvádí
Váha 4,0 kg 3,2 kg 2,8 kg 2,9 kg 3,1 kg 3,5 kg 3,23 kg (4,61 kg vč. baterie) 2,9 kg 3,4 kg 3,8 kg výrobce neuvádí
Využití eMTB Městská a crossová elektrokola eMTB Městská a crossová elektrokola eMTB eMTB

eMTB
silniční kola

eMTB

Crossová elektrokola

eMTB
městská kola

eMTB
Maximální rychlost 25 km/h 25 km/h 25 km/h 25 km/h 25 km/h 25 km/h 25 km/h 25 km/h 25 km/h 25 km/h 25 km/h

Stručný přehled základních specifikací vybraných motorů

 

Ti největší hráči již nabízí opravdu inteligentní řešení, a i ta se snaží dál vyvíjet. Novinkou není ani systém ABS, který zabrání zablokování kol při prudkém brždění stejně jako ve vašem automobilu. Ve vývoji jsou motory, které detekují náraz, a nehodu nahlásí na tísňovou linku. Nebo komplexní řešení, které pomocí GPS lokalizace samo zařadí ideální převod, na základě vaší dosavadní jízdy a fyzické kondice – prostě taková individuálně vyladěná automatická převodovka.

 

Elektrokola jsou nyní v plné síle, a i přes tenčící se skupinu skeptiků můžeme s jistotou říci, že na trhu zůstanou a bude se jim i nadále dařit. Faktem je, že každý, kdo vyjede ráno do práce, do školy nebo na výlet na elektrokole, dělá něco pro sebe i pro životní prostředí. Na rozdíl od všech ostatních, kteří vyjedou za svým cílem autem.

 

At už zvolíte jakékoliv elektrokolo, dbejte na bezpečnost vaši i ostatních. Noste helmu po celý čas jízdy a v městském provozu myslete také na to, abyste byli dobře vidět i pro ostatní.

 

Přehledná tabulka srovnání motorů

klikni pro velký obrázek